Etický kodex
Každý zaměstnanec dodržuje tyto zásady etického kodexu ve vztahu
a) ke klientům
- 1. Mlčenlivost o všech osobních a citlivých údajích a informacích týkajících se klientů
- 2. Individuální přístup ke klientům
- 3. Neinfantilizují klienty
- 4. Respektují osobnost a názory klientů
- 5. Stížností berou jako závažné sdělení a podle toho s ním nakládají, dodržují pravidla pro podání a vyřizování stížností
- 6. Podporují samostatnost, vlastní aktivitu a nezávislost klientů
- 7. Vyhledávají silné stránky klienta a posilují jeho sebevědomí
- 8. Učí veřejnost respektovat osoby s handicapem
- 9. S klientem upoutaným na invalidní vozík nemanipulují bez jeho souhlasu
- 10. Podporují klienty v uplatňování osobních práv a zájmu
- 11. Podporují klienty při začleňování do společnost
- 12. Předcházejí situacím vyvolávajícím předsudky a negativní hodnocení
- 13. Klientům zajišťují bezpečnou službu, ale umožňuji mu přiměřené riziko
b) ke kolegům
- 14. Respektuje pokyny nadřízených, pracuje spolehlivě, samostatně a zadané úkoly plní v daném termínu
- 15. Respektuje názory kolegů a společně s nimi pracují v odborném týmu, který má za úkol naplňování osobních cílů uživatelů
- 16. Dodržuje obecně platné normy společenského chování a nedopouští se nečestného chování vůči svým kolegům
c) k organizaci
- 17. Dbá na dobré jméno Denního centra Berenika a BERENIKA – Vysoké Mýto, o.p.s.
- 18. Je loajální vůči organizaci
- 19. Přispívá k začlenění Dc do společenského života ve Vysokém Mýtě
- 20. Respektuje společné dohody, na kterých se většina organizace shodla a nevystupují na veřejnosti proti nim
- 21. Nezveřejňuje interní informace a dokumenty
- 22. Pracuje na svém dalším vzdělání čímž přispívá k rozvoji organizace
Ochrana uživatelů před předsudky a negativním hodnocením
Zaměstnanci dodržují tyto zásady
- Jsou povinní zachovávat mlčenlivost o všech citlivých údajích a informacích týkajících se uživatelů v souladu se zákonem č.101/2000Sb. o ochraně osobních údajů
- Důvěrné informace získané o uživatelích si zásadně nesdělují před ostatními uživateli
- Chovají se profesionálně (nenavazují s uživateli jiné vztahy než pracovní, neslibují co nemohou splnit, nevzbuzují u uživatelů plané naděje)
- Dodržují obecně platné normy společenského chování a má na vědomí, že jeho chování je vzorem pro uživatele
- Chovají se a jednají s uživateli přiměřeně jejich věku (neinfantilizují uživatele)
- Chovají se a jednají s uživatelem tak, aby nevyvolávali u veřejnosti pocit soucitu, milosrdenství a závislosti klientů na společnosti
- Uživatelům neposkytují větší péči a pomoc než skutečně potřebují
- Podporuje samostatnost a nezávislost uživatelů
- Nepoužívají nálepkování uživatelů v komunikaci na veřejnosti ani mezi sebou (hanlivé označení uživatelů)
- Respektují přání a potřeby uživatelů
- Respektují osobnost, názory a rozhodnutí uživatele, ale v takové míře aby nedocházelo k omezování práv a svobod ostatních uživatelů a zaměstnanců
- Zaměstnanci nevnucují uživatelům svůj vlastní názor, ale společně s uživatelem navrhnou možná řešení a zhodnotí důsledky jednotlivých řešení
- Neponižují a nezneschopňují uživatele, ale naopak vyhledávají silné stránky, dovedností a vědomostí nebo vlastností uživatelů a pomocí nich je prezentují na veřejnosti
- Zachovávají k uživatelům partnerský přístup
- Pracovníci mají na zřeteli, že uživatel je největší „odborník“ na své postižení
- K řešení krizových situací nikdy nepoužívají zastrašování
- S uživatelem nejednají a nemanipulují jako s věcí(zvěcňování – nepřemísťují a nemanipulují s uživatelem bez jeho souhlasu)
- Uživatelům netykají, pokud nedojde k vzájemné dohodě
- Respektují vlastní názor uživatelů a jejich individuální schopnosti a dovednosti
- Podporují uživatele, aby dbali na svůj zevnějšek (aby byli upraveni a měli čisté oblečení a tím je chránili před negativním hodnocením)
- Pomáhají uživatelům utvořit si názor na sebe sama a na svoji odlišnost
- Pomáhají vytvářet uživatelům přiměřené sebevědomí
- Pomáhají uživatelům najít si odpovídající místo ve společnosti
- Vedou uživatelé k dodržování společenských pravidel v přijatelných mezích a tím je chránili před negativním hodnocením
- Přispívají k získání dobrého jména a začlenění Dc do společenského života ve Vysokém Mýtě
- Při společenských akcích, na kterých se uživatelé prezentují, představují uživatele při smysluplných činnostech a zdůrazňují jejich dovednosti