Etický kodex

Etický kodex

Každý zaměstnanec dodržuje tyto zásady etického kodexu ve vztahu​

a) ke klientům

  • 1. Mlčenlivost o všech osobních a citlivých údajích a informacích týkajících se klientů
  • 2. Individuální přístup ke klientům
  • 3. Neinfantilizují klienty
  • 4. Respektují osobnost a názory klientů
  • 5. Stížností berou jako závažné sdělení a podle toho s ním nakládají, dodržují pravidla pro podání a vyřizování stížností
  • 6. Podporují samostatnost, vlastní aktivitu a nezávislost klientů
  • 7. Vyhledávají silné stránky klienta a posilují jeho sebevědomí
  • 8. Učí veřejnost respektovat osoby s handicapem
  • 9. S klientem upoutaným na invalidní vozík nemanipulují bez jeho souhlasu
  • 10. Podporují klienty v uplatňování osobních práv a zájmu
  • 11. Podporují klienty při začleňování do společnost
  • 12. Předcházejí situacím vyvolávajícím předsudky a negativní hodnocení
  • 13. Klientům zajišťují bezpečnou službu, ale umožňuji mu přiměřené riziko

b) ke kolegům

  • 14. Respektuje pokyny nadřízených, pracuje spolehlivě, samostatně a zadané úkoly plní v daném termínu
  • 15. Respektuje názory kolegů a společně s nimi pracují v odborném týmu, který má za úkol naplňování osobních cílů uživatelů
  • 16. Dodržuje obecně platné normy společenského chování a nedopouští se nečestného chování vůči svým kolegům

c) k organizaci

  • 17. Dbá na dobré jméno Denního centra Berenika a BERENIKA – Vysoké Mýto, o.p.s.
  • 18. Je loajální vůči organizaci
  • 19. Přispívá k začlenění Dc do společenského života ve Vysokém Mýtě
  • 20. Respektuje společné dohody, na kterých se většina organizace shodla a nevystupují na veřejnosti proti nim
  • 21. Nezveřejňuje interní informace a dokumenty
  • 22. Pracuje na svém dalším vzdělání čímž přispívá k rozvoji organizace

Ochrana uživatelů před předsudky a negativním hodnocením

Zaměstnanci dodržují tyto zásady

  • Jsou povinní zachovávat mlčenlivost o všech citlivých údajích a informacích týkajících se uživatelů v souladu se zákonem č.101/2000Sb. o ochraně osobních údajů
  • Důvěrné informace získané o uživatelích si zásadně nesdělují před ostatními uživateli
  • Chovají se profesionálně (nenavazují s uživateli jiné vztahy než pracovní, neslibují co nemohou splnit, nevzbuzují u uživatelů plané naděje)
  • Dodržují obecně platné normy společenského chování a má na vědomí, že jeho chování je vzorem pro uživatele
  • Chovají se a jednají s uživateli přiměřeně jejich věku (neinfantilizují uživatele)
  • Chovají se a jednají s uživatelem tak, aby nevyvolávali u veřejnosti pocit soucitu, milosrdenství a závislosti klientů na společnosti
  • Uživatelům neposkytují větší péči a pomoc než skutečně potřebují
  • Podporuje samostatnost a nezávislost uživatelů
  • Nepoužívají nálepkování uživatelů v komunikaci na veřejnosti ani mezi sebou (hanlivé označení uživatelů)
  • Respektují přání a potřeby uživatelů
  • Respektují osobnost, názory a rozhodnutí uživatele, ale v takové míře aby nedocházelo k omezování práv a svobod ostatních uživatelů a zaměstnanců
  • Zaměstnanci nevnucují uživatelům svůj vlastní názor, ale společně s uživatelem navrhnou možná řešení a zhodnotí důsledky jednotlivých řešení
  • Neponižují a nezneschopňují uživatele, ale naopak vyhledávají silné stránky, dovedností a vědomostí nebo vlastností uživatelů a pomocí nich je prezentují na veřejnosti
  • Zachovávají k uživatelům partnerský přístup
  • Pracovníci mají na zřeteli, že uživatel je největší „odborník“ na své postižení
  • K řešení krizových situací nikdy nepoužívají zastrašování
  • S uživatelem nejednají a nemanipulují jako s věcí(zvěcňování – nepřemísťují a nemanipulují s uživatelem bez jeho souhlasu)
  • Uživatelům netykají, pokud nedojde k vzájemné dohodě
  • Respektují vlastní názor uživatelů a jejich individuální schopnosti a dovednosti
  • Podporují uživatele, aby dbali na svůj zevnějšek (aby byli upraveni a měli čisté oblečení a tím je chránili před negativním hodnocením)
  • Pomáhají uživatelům utvořit si názor na sebe sama a na svoji odlišnost
  • Pomáhají vytvářet uživatelům přiměřené sebevědomí
  • Pomáhají uživatelům najít si odpovídající místo ve společnosti
  • Vedou uživatelé k dodržování společenských pravidel v přijatelných mezích a tím je chránili před negativním hodnocením
  • Přispívají k získání dobrého jména a začlenění Dc do společenského života ve Vysokém Mýtě
  • Při společenských akcích, na kterých se uživatelé prezentují, představují uživatele při smysluplných činnostech a zdůrazňují jejich dovednosti
Přesunout se na začátek